Sök:

Sökresultat:

51 Uppsatser om Islamofobiska ćsikter - Sida 1 av 4

Islamofobiska Äsikter i skolan : Didaktiska reflektioner över bemötande av elevers islamofobiska Äsikter

Uppsatsens syfte Ă€r att söka fram vanligt förekommande islamofobiska Ă„sikter och motargument och undersöka om motargumenten kan vara anvĂ€ndbara ur ett didaktiskt perspektiv. Jag har valt att anvĂ€nda textanalys som metod. UtifrĂ„n artikeln Muslimerna Ă€r vĂ„rt största utlĂ€ndska hot, författad av Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson, har jag hĂ€mtat de islamofobiska Ă„sikterna dĂ„ det finns goda skĂ€l att anta att artikeln ger röst Ă„t de mest vanliga frĂ€mlingsfientliga Ă„sikterna.I uppsatsen redogör jag för den kritik som uppkom i samband med publiceringen av Jimmie Åkessons debattartikel. Kritiken och motargumenten har jag valt att söka pĂ„ Internet. Det rör sig frĂ€mst om debattartiklar som publicerats i de stora dags- och kvĂ€llstidningarna.

DĂ€r Occidenten möter Orienten : En kvalitativ studie av synen pĂ„ Öst och VĂ€st och dess betydelse för hur fyra svenska chefer hanterar islamofobi pĂ„ arbetsplatsen

Syftet med denna studie Ă€r att undersöka vilken betydelse synen pĂ„ Öst och VĂ€st har för fyra svenska chefer och dess betydelse för hur de hanterar islamofobiska vĂ€rderingar pĂ„ sin arbetsplats. Med hjĂ€lp av ett postkolonialt teoretiskt ramverk tar jag upp följande frĂ„gor: Vad informanterna anser att vĂ€st representera: vad de anser att Öst representerar: hur de vĂ€rderar islam samt hanterar islamofobiska vĂ€rderingar pĂ„ sin arbetsplats. Resultatet av denna studie visar att informanterna har en negativ syn pĂ„ Öst och islam samt en positiv syn pĂ„ VĂ€st. Det visar ocksĂ„ att informanterna förknippar islam med Öst trots att de uppger att de har en bristfĂ€llig kunskap om islam. Vidare visar resultatet att informanterna trots en negativ syn pĂ„ islam Ă€ndĂ„ anser det vara viktigt med en nolltolerans mot islamofobiska vĂ€rderingar pĂ„ arbetsplatsen.

Islamofobiska tendenser i lÀroböcker : En syftesrelaterad textanalys av tvÄ lÀroböcker i religionskunskap för gymnasieskolan

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka huruvida tesen att lÀroböcker i Àmnet religion i olika hög grad bÀr pÄ islamofobiska tendenser stÀmmer. FrÄgan som författaren söker att besvara Àr: hur tar sig islamofobiska tendenser uttryck i lÀroböcker i Àmnet religion pÄ gymnasienivÄ? Den metod som anvÀnds Àr syftesrelaterad textanalys, viket innebÀr att syftet styr analysen. Den analysmodell som anvÀnds möjliggör analyserandet av förekomsten av islamofobiska tendenser. Vidare anvÀnds analysmodellen för kartlÀggandet av öppna och stÀngda attityder gentemot islam och muslimer i de undersökta lÀroböckerna.

"SnÀlla" och "dumma" muslimer - en studie om femtonÄringars instÀllning till muslimer och islam

Under senare Är har en allt mer spÀnd och infekterad relation uppstÄtt mellan det svenska majoritetssamhÀllet och den muslimska minoritetsbefolkningen i landet. Omfattande studier definierar fenomenet som islamofobiska strömningar, i Sverige och övriga VÀstvÀrlden. Studiens syfte Àr att fÄ förklaringar till ungdomars instÀllning till muslimer och islam. Aspekterna socioekonomiska, sociala och könsrelaterade bakgrundsfaktorer anses enligt tidigare forskning pÄverka ungas intoleransgrad mot minoriteter, och ingÄr sÄledes i undersökningen. Som metod anvÀnds individuella intervjuer dÀr respondenterna fÄr förklara sina stÀllningstaganden.

Att vara allsidig och saklig : En intervjustudie om samha?llskunskapsla?rare

Jag har i den ha?r uppsatsen beskrivit hur det ra?der en otydlighet i vad begreppen saklighet och allsidighet inneba?r inom skolans va?rld. Jag har framfo?rt ett intresse fo?r hur samha?llskunskapsla?rare ser pa? begreppen och hur de tolkar dem. Jag har sen presenterat tidigare forskning om la?rares uppfattningar och visat att intervjustudier, fenomenografi och grounded theory a?r vanligt inom denna typ av forskning.

?Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt? en kvalitativ studie av Ätta högstadielÀrares syn pÄ islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan

AbstractExamensarbete inom LĂ€rarprogrammet LP01 Titel: ?Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt? - en kvalitativ studie av Ă„tta högstadielĂ€rares syn pĂ„ islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolaFörfattare: Therese Lindblom, Stellan KarlssonTermin och Ă„r: VT14 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Bengt JacobssonExaminator: Lisa WiklundRapportnummer: VT14-1120-14 Nyckelord: islamofobi, rasism, konflikthantering, högstadiet, lĂ€rareSammanfattning:Syftet med den hĂ€r uppsatsen Ă€r att undersöka hur högstadielĂ€rare i Göteborg förhĂ„ller sig till begreppet islamofobi och hur de tĂ€nker kring konflikter med islamofobisk grund bland elever.FrĂ„gestĂ€llningar: ? Hur definierar de tillfrĂ„gade lĂ€rarna islamofobi?? Hur anser de tillfrĂ„gade lĂ€rarna att islamofobi bör bemötas?? I vilken utstrĂ€ckning ser de tillfrĂ„gade lĂ€rarna islamofobi i skolan som ett problem?? I vilken utstrĂ€ckning upplever de tillfrĂ„gade lĂ€rarna att de förberetts för att bemöta konflikter av islamofobisk karaktĂ€r? För att fĂ„ svar pĂ„ syfte och frĂ„gestĂ€llningar anvĂ€nde vi en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade respondentintervjuer. Åtta högstadielĂ€rare i Göteborg intervjuades och transkriberingarna av dessa intervjuer utgjorde vĂ„rt empiriska material. Övrigt material som har anvĂ€nts Ă€r relevanta styrdokument, tidigare forskning som rör islamofobi, frĂ€mlingsfientlighet och konflikthantering samt det teoretiska ramverket som innefattar socialkonstruktivism och konflikthantering.Studiens viktigaste resultat Ă€r att: fyra olika sĂ€tt att se pĂ„ begreppet islamofobi kunde urskiljas i respondenternas svar, respondenterna anser att islamofobi bör bemötas med hjĂ€lp av kunskap, ingen av respondenterna anser att islamofobi Ă€r ett stort problem pĂ„ sina skolor, men fem av dem har (direkt eller indirekt) erfarenhet av islamofobi bland elever och respondenterna upplever dessutom att det finns ett behov av vidare fortbildning för lĂ€rare och lĂ€rarstudenter i att bemöta islamofobi. Studiens har flera betydelser för lĂ€raryrket.

Ett badhus i UmeÄ

Umea? kommun har sedan 1995, med varierande intensitet, planerat fo?r en ny simhall som ska ersa?tta den gamla fra?n 1970. Det nu liggande fo?rslaget har mo?tts med skiftande a?sikter och de ma?nga kritiska handlar om ba?de fo?rslagets placering (mitt i centrala staden pa? en all- deles fo?r tra?ng tomt) och programmets omfattning (fo?r lite). Eftersom jag delar dessa kritiska a?sikter sa? har detta gett mig ett ypperligt tillfa?lle att som mitt examensarbete titta pa? hur jag anser att placeringen, omfattningen och gestaltningen av ett nytt badhus i Umea? ska se ut.Mina huvudsakliga fra?gesta?llningar har varit just placeringen, programmets omfattning samt naturligtvis a?ven gestaltningen av ett badhus fo?r Umea? kommun med sina 110 000 inva?nare.

Google ser dig : En kvalitativ studie av internetanvÀndares medvetenhet och Äsikter om filterbubblor

Studiens syfte a?r att underso?ka internetanva?ndares medvetenhet och a?sikter om filterbubblor pa? so?kmotorn Google. Underso?kningens fra?gesta?llning a?r: Vad har internetanva?ndare fo?r tankar och fo?rha?llningssa?tt till filterbubblor som skapas pa? Google? Studien a?r avgra?nsad till studenter vid Uppsala Universitet. Det a?r en population som kan fo?rmodas vara storkonsumenter av information via so?kmotorer.

Mediamuslimer och skolislam

Arbetets syfte var att lyfta fram islamofobiska tendenser i massmedia och lÀroböcker och att genom intervjuer med elever och lÀrare se om och hur dessa tendenser kommer till uttryck. Undersökningarna avsÄg att i tur och ordning belysa tre av de bidragande faktorerna till elevers syn pÄ islam: massmediebilden, lÀrarnas undervisning och lÀroböckernas information. Flera metoder utformades dÄ de olika delarna krÀvde detta. Intervjuer genomfördes med lÀrare och elever pÄ en F-9 skola i Mellansverige med cirka 500 elever. De lÀroböcker som granskades Àr de som anvÀnds pÄ denna skola.

En marknadsundersökning av seniorbostadsmarknaden i Sverige : En intervjustudie

Befolkningen i Sverige o?kar stadigt och fra?mst bland de a?ldre a?ldersgrupperna. Prognoser visar att 25 % av befolkningen kommer att utgo?ras av pensiona?rer a?r 2040. Den o?kade andelen a?ldre sta?ller ho?gre krav pa? fo?retagen pa? bostadsmarknaden da? behovet av tillga?nglighetsanpassade bosta?der o?kar.

Kreativitet i lÀroplaner, Àmnen och kurser för gymnasieskolan : En kvantiativ studie av begreppet kreativitet

Befolkningen i Sverige o?kar stadigt och fra?mst bland de a?ldre a?ldersgrupperna. Prognoser visar att 25 % av befolkningen kommer att utgo?ras av pensiona?rer a?r 2040. Den o?kade andelen a?ldre sta?ller ho?gre krav pa? fo?retagen pa? bostadsmarknaden da? behovet av tillga?nglighetsanpassade bosta?der o?kar.

?Det Àr ju nÄgon slags rÀdsla för det som Àr annorlunda? - Tre lÀrare om islamofobi och undervisning i religionskunskap pÄ gymnasieskolan

Syftet med följande uppsats Àr att undersöka i vilken utstrÀckning gymnasielÀrare uppfattar islamofobiska Äsikter hos sina elever, och hur detta pÄverkar deras didaktiska val nÀr de undervisar om islam i religionskunskap. Arbetet ger en översikt av utvald tidigare forskning gÀllande islamofobins idéhistoriska utveckling, islamofobibegreppet och dess anvÀndning, samt litteratur gÀllande islamofobi och religionsundervisning. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer undersöker och redogör jag för hur tre gymnasielÀrare i religionskunskap ser pÄ problematiken kring islamofobi. Mitt resultat pekar pÄ att de ser islamofobi som ett problematiskt omrÄde att arbeta med, och de menar att eleverna fÄr mÄnga av sina uppfattningar gÀllande islam frÄn media, som de anser visar upp en huvudsakligen negativ och enhetlig bild av islam. Detsamma kan i hög utstrÀckning sÀgas gÀlla lÀromedel.

Utveckling av lyssningstillbehör för samtalsförstÀrkare

En av Bellman & Symfons produkter a?r den sa? kallade samtalsfo?rsta?rkaren. Samtalsfo?rsta?rkaren a?r ett ho?rselhja?lpmedel, som genom digital signalbehandling fo?rsta?rker ljudniva?n samtidigt som oo?nskat bakgrundsljud da?mpas.Via ett 3,5 mm jack pa? enheten kan vanliga lyssningstillbeho?r anslutas, sa?som ho?rlurar och o?ronsna?ckor. De lyssningstillbeho?r som Bellman & Symfon erbjuder idag a?r av enkel modell, och la?mnar mycket att o?nska vad ga?ller ljudkvaliteten.Genom detta projektarbete har jag studerat fo?rba?ttringsalternativ till dessa lyssningstillbeho?r, men har fokuserat fra?mst pa? sa? kallade stetoclips.Via mjukvaran Smaart v.7 Di simulerade jag upplevd frekvensga?ng hos olika lyssningstillbeho?r.

Ensemble som gruppsituation

Syftet med detta examensarbete a?r att underso?ka och fa? en djupare fo?rsta?else fo?r de olika grupprocesser, roller och den kommunikation som uppsta?r i en rock- och popensemblesituation och hur verksamma la?rare tar detta i beaktning i sin undervisning. Fo?r att ta oss na?rmare syftet utfo?rde vi intervjuer med fyra verksamma ensemblela?rare pa? estetiska programmet pa? gymnasiet. Vi hade a?ven fo?r avsikt att observera en grupp elever vid tre olika lektionstillfa?llen fo?r att koppla samman la?rarnas tankar och a?sikter med vad som ha?nder i praktiken.

SÀrbegÄvning i klassrummet : Möjligheter och hinder för att möta den exceptionellt begÄvade eleven

I studien studeras hur komplexiteten kring sociala medier kan studeras, samt pa? vilket sa?tt sociala na?tverk a?r relaterade till na?tverken i sociala medier och hur det pa?verkar konsumenterna. Syftet med studien a?r att underso?ka de sociala medierna i fo?rha?llande till de sociala na?tverken med fokus pa? konsumentbeteende och da?rigenom skapa en generell modell som fo?rklarar problematiken. Studien bygger pa? en litteraturstudie som i fo?rsta hand sammansta?llts av artiklar med fokus pa? a?mnesomra?dena sociala na?tverk, elektroniska sociala na?tverk och sociala medier. En enka?tunderso?kning gjordes fo?r att sammansta?lla konsumenters a?sikter om a?mnesomra?dena, i syfte att tillslut utmynna i en analys och diskussion. Det ga?r att konstatera att sociala medier har vidgat det sociala na?tverket fo?r den enskilde konsumenten. Detta resulterar i att den enskilde konsumenten nu kan komma i kontakt med fler akto?rer och andra konsumenter som i ma?nga fall kan vara oka?nda.

1 NĂ€sta sida ->